Zastanawiasz się, jak sprawdzić historię pojazdu po numerze VIN za darmo? Najprostszym sposobem na weryfikację samochodu zarejestrowanego w Polsce jest skorzystanie z rządowej usługi „Historia Pojazdu” dostępnej na stronie historiapojazdu.gov.pl. Aby uzyskać dostęp do danych, potrzebujesz kilku informacji. Zatem, jakie dane są potrzebne do sprawdzenia auta w CEPiK? Są to: numer rejestracyjny pojazdu, numer VIN oraz data pierwszej rejestracji. Usługa ta dostarcza kluczowych informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), takich jak dane techniczne, terminy ważności badania technicznego, odnotowany stan licznika od 2014 roku, informacje o polisie OC, a także dane o ewentualnych szkodach odnotowanych za granicą.
Czym jest numer VIN i gdzie go znaleźć?
Czym jest numer VIN (Vehicle Identification Number)? To unikalny, 17-znakowy kod, czyli numer identyfikacyjny pojazdu, przypisany do każdego pojazdu przez producenta. Służy on jako niepowtarzalny identyfikator, podobnie jak numer PESEL dla obywatela. Składa się z liter i cyfr, z wyłączeniem liter I, O oraz Q, aby uniknąć pomyłek z cyframi 1 i 0. A jakie informacje są zakodowane w numerze VIN? W kodzie tym zawarte są szczegółowe informacje, takie jak kraj produkcji, producent, model, rok modelowy, typ silnika, a także numer seryjny konkretnego egzemplarza. Wiedza, jak go odczytać, umożliwia precyzyjne śledzenie historii pojazdu.
Kluczowe pytanie brzmi: gdzie znaleźć numer VIN w pojeździe i w dokumentach? Najprościej odszukać go w dowodzie rejestracyjnym, w polu oznaczonym literą „E”. Należy jednak zawsze porównać numer VIN z dokumentu z tym, który znajduje się fizycznie na pojeździe. To, gdzie w samochodzie znajduje się numer VIN, zależy od producenta, ale zazwyczaj umieszczany jest w kilku stałych miejscach, aby utrudnić fałszerstwa. Najczęściej numer VIN można znaleźć na tabliczce znamionowej na słupku bocznym po otwarciu drzwi kierowcy, a także na podszybiu od strony kierowcy, gdzie jest widoczny z zewnątrz. Inne popularne lokalizacje to komora silnika (np. na przegrodzie czołowej lub kielichu amortyzatora), podłoga w okolicach fotela pasażera lub w bagażniku pod wykładziną.
Sprawdzenie VIN w usłudze Historia Pojazdu krok po kroku
Zastanawiasz się, jak sprawdzić historię pojazdu za darmo przez historiapojazdu.gov.pl? Rządowa usługa „Historia Pojazdu” to podstawowe narzędzie do weryfikacji pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Proces jest prosty i zajmuje zaledwie kilka minut. Aby przeprowadzić sprawdzenie VIN, musisz poprosić sprzedającego o udostępnienie trzech kluczowych informacji. Jakie dane są potrzebne do darmowej weryfikacji pojazdu? Są to: numer rejestracyjny, pełny numer VIN oraz data pierwszej rejestracji. Wszystkie te dane znajdują się w dowodzie rejestracyjnym danego pojazdu.
Po wejściu na oficjalną stronę usługi, czyli historiapojazdu.gov.pl, należy wpisać pozyskane dane w odpowiednie pola formularza. Po kliknięciu przycisku „Sprawdź pojazd”, system natychmiastowo wyświetli raport, który przedstawia historię pojazdu opartą na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) oraz wybranych rejestrów zagranicznych. Wygenerowany raport można pobrać w formacie PDF i wydrukować. Należy jednak pamiętać, że taki wydruk ma charakter wyłącznie informacyjny i nie jest dokumentem urzędowym, co oznacza, że może nie być uznany jako dowód w postępowaniu sądowym czy administracyjnym.
A czy można sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy, na przykład z Europy czy USA? Usługa pozwala również na weryfikację pojazdów niezarejestrowanych w Polsce, ale tylko w zakresie danych o ryzykach zagranicznych. W takim przypadku konieczne jest zalogowanie się za pomocą Profilu Zaufanego (eGo), który potwierdza tożsamość użytkownika. Po zalogowaniu system pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak sprawdzić, czy samochód nie jest kradziony, zalany lub czy nie był używany jako taksówka za granicą. To ważne sprawdzenie VIN przy zakupie używanego samochodu. Istnieje limit 20 weryfikacji na godzinę przy korzystaniu z tej opcji.
Jakie informacje uzyskasz w bezpłatnym raporcie rządowym?
Wiele osób pyta, jakie informacje o pojeździe znajdę na stronie rządowej? Bezpłatny raport z usługi „Historia Pojazdu” dostarcza szerokiego zakresu informacji pochodzących bezpośrednio z państwowej bazy, jaką jest Centralna Ewidencja Pojazdów. Dzięki niemu można zweryfikować kluczowe aspekty techniczne i prawne pojazdu. Taki raport zawiera dane techniczne, takie jak pojemność i moc silnika czy rodzaj paliwa, co pozwala porównać je ze stanem faktycznym. Kluczową sekcją jest oś czasu, na której chronologicznie przedstawione są najważniejsze zdarzenia z życia danego pojazdu w Polsce, w tym zmiany właścicieli, terminy ważności badania technicznego oraz odczyty drogomierza.
Szczególnie cenne w tym raporcie są informacje o stanie licznika, które są gromadzone systematycznie od 2014 roku podczas obowiązkowych przeglądów w stacjach kontroli pojazdów. Pozwala to na wychwycenie potencjalnych prób manipulacji przebiegiem. W raporcie historii pojazdu znajdziemy również informacje o ważności badania technicznego oraz polisy ubezpieczeniowej OC. Dowiemy się także, czy dany samochód nie jest oznaczony w systemie jako kradziony lub wyrejestrowany. Co więcej, usługa integruje dane z systemów zagranicznych (m.in. z USA i Kanady), dzięki czemu można sprawdzić, czy pojazd nie ma odnotowanych ryzyk, takich jak szkoda całkowita, uszkodzenie powodziowe czy użytkowanie jako taksówka.
Ograniczenia darmowych dekoderów VIN
W internecie można znaleźć wiele stron oferujących „darmowe sprawdzenie VIN”. Ale czy darmowe sprawdzenie VIN jest wiarygodne? Ważne jest, aby rozumieć, co kryje się pod tym hasłem i czym jest dekoder VIN. W większości przypadków komercyjne dekodery VIN w swojej bezpłatnej wersji oferują jedynie podstawowe informacje, które można odczytać z samego numeru VIN. Są to dane fabryczne, takie jak marka, model, rok produkcji, typ nadwozia czy wersja silnika. Taka weryfikacja pozwala jedynie potwierdzić, że dane z ogłoszenia zgadzają się ze specyfikacją producenta.
Czym zatem różni się darmowe sprawdzenie VIN od płatnego raportu? Bezpłatna część raportu na portalach komercyjnych często pełni funkcję marketingową. Po wpisaniu numeru VIN użytkownik dowiaduje się, jakie kategorie informacji (np. historia szkód, odczyty przebiegu, archiwalne zdjęcia) są dostępne dla danego pojazdu w płatnej wersji raportu historii pojazdu. Czasem system informuje, że odnotowano np. 3 zdarzenia, ale aby poznać ich szczegóły, należy wykupić pełny dostęp. Nie można więc liczyć na to, że komercyjne serwisy udostępnią za darmo szczegółową historię wypadkową. Jedynym w pełni darmowym i kompleksowym źródłem danych dla aut z Polski pozostaje rządowa platforma Historia Pojazdu.
Płatne raporty historii pojazdu – kiedy warto w nie zainwestować?
Dlaczego warto skorzystać z płatnego raportu historii pojazdu, zwłaszcza przy zakupie używanego samochodu? Chociaż darmowa usługa rządowa jest niezwykle pomocna, ma swoje ograniczenia, szczególnie w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy. Zatem, co zawiera płatny raport historii pojazdu i jakie informacje można uzyskać z raportów komercyjnych? Firmy takie jak autoDNA, carVertical czy Autobaza czerpią dane z wielu międzynarodowych źródeł, do których państwowa baza nie ma dostępu. Są to m.in. bazy firm ubezpieczeniowych, warsztatów, stacji kontroli pojazdów, a także aukcji samochodów uszkodzonych z całego świata, w tym z USA (np. z bazy NMVTIS) i Kanady.
Inwestycja w płatny raport historii pojazdu jest szczególnie uzasadniona przy zakupie używanego samochodu z importu. Ale jakie ryzyka można zidentyfikować dzięki raportowi VIN? Dzięki niemu możemy uzyskać dostęp do archiwalnych zdjęć pojazdu, często dokumentujących uszkodzenia, z jakimi został sprzedany na aukcji. Płatny raport może zawierać szczegółową historię serwisową, informacje o akcjach przywoławczych producenta oraz listę szkód. To pozwala uniknąć zakupu pojazdu po wypadku, powodzi czy z cofniętym stanem licznika. Zatem ile kosztuje pełny raport historii pojazdu? Cena jest niewielka w porównaniu do tysięcy złotych, które można zaoszczędzić na nieprzewidzianych naprawach.
Struktura numeru VIN – co oznaczają poszczególne znaki?
Standardowy, 17-znakowy numer VIN, czyli numer identyfikacyjny pojazdu, jest podzielony na trzy logiczne sekcje, z których każda niesie określone informacje. Zrozumienie ich struktury pozwala na podstawową weryfikację pojazdu już na etapie analizy samego kodu. Pierwsza sekcja to WMI (World Manufacturer Identifier), składająca się z trzech pierwszych znaków. Określa ona region geograficzny i kraj pochodzenia producenta (pierwszy znak) oraz samego producenta (drugi i trzeci znak). Na przykład litera „W” oznacza Niemcy, a „J” Japonię.
Druga sekcja to VDS (Vehicle Descriptor Section), która obejmuje znaki od czwartego do dziewiątego. To właśnie ona odpowiada na pytanie, jakie informacje o wyposażeniu auta można uzyskać po numerze VIN. Jest to część opisowa, zawierająca zakodowane przez producenta dane o pojeździe, takie jak model, typ nadwozia, rodzaj silnika, systemy bezpieczeństwa i podstawowe elementy wyposażenia. Dziewiąty znak w tej sekcji pełni funkcję cyfry kontrolnej, która jest wynikiem algorytmu matematycznego opartego na pozostałych znakach. Pozwala ona zweryfikować, czy dany numer VIN nie zawiera błędu lub nie został sfałszowany.
Ostatnia, trzecia sekcja to VIS (Vehicle Identifier Section), obejmująca znaki od dziesiątego do siedemnastego. To unikalny identyfikator konkretnego egzemplarza pojazdu. Dziesiąty znak najczęściej określa rok modelowy, jedenasty koduje fabrykę, w której samochód został zmontowany, a znaki od dwunastego do siedemnastego to numer seryjny pojazdu. Dzięki tej części numeru VIN można precyzyjnie zidentyfikować dany samochód i odróżnić go od milionów innych, nawet tego samego modelu.





